شعبه مرکزی

تهران - ستارخان

ارسال ایمیل

info@hardwarecenter.ir

اشتراک گذاری

دلیل افتادن خطوط افقی و عمودی روی تصویر تلویزیون چیست؟

یکی از مشکلات شایع در تلویزیون ها و مانیتور های LED و LCD ظاهر شدن خطوط عمودی روی نمایشگر است. البته ممکن است این خطوط به صورت افقی نیز ظاهر شوند که دلایل هر کدام متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم دلیل ظاهر شدن خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون را بررسی کنیم.

گاهی ممکن است خطوطی از بالا تا پایین صفحه تلویزیون نمایان شود. این خطوط گاهی سفید، سیاه و گاهی هم به رنگ قرمز، سبز و یا آبی هستند. فرقی نمی کند یکی باشد یا چند تا، رنگی باشد یا سیاه و سفید، مهم این است که همگی نشان دهنده قطع شدن اطلاعات تصویر هستند.

ظاهر شدن خطوط عمودی روی تصویر تلویزیون ال جی

دلایل  ظاهر شدن خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون

قطع شدن اطلاعات و ظاهر شدن این خطوط، دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد. از جمله:

  • قطع شدن اتصال فلت و پنل
  • قطع شدن خروجی آی سی پردازشگر
  • قطع شدن گرافیت اتصال در روی پنل
  • خرابی برد تیکان تلویزیون
  • پیکسل سوختگی

این مشکلات زمانی رخ می دهند که با ضربه خوردگی پنل یا شکستگی در آن مواجه باشیم. اگر منشأ ظاهر شدن خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون، نقص در عملکرد فلت باشد، فلت تلویزیون باید تعویض شود. 

در بیشتر مواقع، اگر خط ایجاد شده به صورت سراسری یعنی از بالا تا پایین باشد علت اختلال در عملکرد برد تیکان و فلت های ارتباطی آن است و اگر مشکل از پنل اصلی نباشد و مشکل در قسمت های یاد شده باشد، هزینه های تعمیر به شدت کاهش می یابد. اگر خط به وجود آمده تمام صفحه نباشد مثلا یک خط چند سانتی در وسط و یا بالای تصویر باشد، مشکل در پنل تلویزیون است. به دلیل ساختار پنل در تلویزیون های LED و LCD پنل تلویزیون باید تعویض شود.

قطع شدن اتصال فلت و پنل تلویزیون

قطع شدن اتصال فلت و پنل یکی از مشکلات رایج در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی است. فلت ها قطعاتی هستند که اطلاعات تصویر را از برد آدرس به پنل منتقل می کنند. در صورتی که اتصال فلت ها به پنل قطع شود، ممکن است خطوط عمودی یا افقی در صفحه نمایش ظاهر شود. در صورتی که علت قطع شدن اتصال فلت و پنل ضربه یا فشار باشد، معمولا می توان با تعمیر فلت ها مشکل را رفع کرد

قطع شدن خروجی آی سی پردازشگر

آی سی پردازشگر وظیفه پردازش اطلاعات تصویر و ارسال آنها به پنل را بر عهده دارد. در صورتی که خروجی آی سی پردازشگر قطع شود، ممکن است تصویر تلویزیون به طور کامل از بین برود یا بخشی از تصویر ناپدید شود. این ناپدید شدن گاهی به صورت خطوط افقی و عمودی دی تلویزیون دیده می شود.

قطع شدن گرافیت اتصال در روی پنل

گرافیت اتصال قطعه ای است که اطلاعات تصویر را از برد آدرس به پنل منتقل می کند. در صورتی که گرافیت اتصال قطع شود، ممکن است خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون ظاهر شود. در بیشتر موارد این ایراد با بررسی اتصالات و تعمیر آن ها حل می شود. اما اگر آسیب پنل منجر به این مشکل شده باشد، رفع آن پیچیده تر خواهد شد.

خرابی برد تیکان تلویزیون

برد تیکان یکی از قطعات اصلی تلویزیون های LCD و LED است که وظیفه کنترل زمان بندی نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایش را بر عهده دارد. این برد از قطعات الکترونیکی حساسی تشکیل شده است که در برابر نوسانات برق، حرارت و سایر عوامل آسیب پذیر است. در صورتی که برد تیکان خراب شود، ممکن است خطوط عمودی یا افقی در صفحه نمایش تلویزیون ظاهر شود.

پیکسل سوختگی

پیکسل سوختگی یکی از معدود ایرادات منجر به بروز خطوط عمودی و افقی تلویزیون است که ممکن است با روش های نرم افزاری رفع شود. به همین دلیل هم به عنوان اغلب این مورد اول بررسی می شود. ممکن است تصور کنید پیکسل سوختگی الگوی منظمی ندارد و نمی تواند منجر به بروز خط روی تصویر شود، اما در بسیاری مواقع همین مورد دلیل وجود خطوط افقی و عمودی در تلویزیون بوده است.

این مقاله را از دست ندهید: دلیل خرابی پنل تلویزیون چیست؟

فرآیند انتقال تصاویر در تلویزیون

در تلویزیون های LCD , LED اطلاعات تصویر پس از پردازش در برد تیکان به برد آدرس که در زیر پنل تلویزیون  قرار دارد، وارد می شود. سپس توسط فلت های پنل در خطوط عمودی تقسیم و به پنل وارد می شود. اگر اطلاعات یک خط به هر دلیلی قطع شوند، پیکسل های آن خط از تصویر درست تغذیه نشده و به صورت خطوط رنگی نمایش داده می شوند.

نمایندگی تعمیرات تلویزیون

نمایندگی تعمیرات تلویزیون با بهره مندی از تکنولوژی روز و حضور متخصصین تعمیرات تلویزیون، آماده خدمات رسانی به شما کاربران عزیزان است . همچنین در صورتی که قطعات معیوب تلویزیون قابل ترمیم نباشد، تمامی قطعات با نمونه های اورجینال آن تعویض می گردند.

5/5(1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *