شعبه مرکزی

تهران - ستارخان

ارسال ایمیل

info@hardwarecenter.ir

اشتراک گذاری

همه چیز درباره اورکلاک کردن لپ تاپ

در این مطلب، نکات کاربردی و مهمی را در مورد فرایند اورکلاک کردن لپ تاپ به شما همراهان عزیز ارائه خواهیم داد. اورکلاک به معنای بالا بردن برخی از توانایی های سیستم است که با هدف دستیابی به تعداد پردازش پیشتر در مدت زمان ثابت انجام می شود. این فرایند تخصصی، برای بسیاری از قطعات لپ تاپ اپل قابل انجام بوده و به واسطه آن می توان عملکرد قطعاتی همچون cpu، پردازنده گرافیکی، کارت گرافیک، مانیتور، رم و درایو را بهبود بخشید.

لازم است بدانید که انجام دادن عملیات overclock نیاز به مهارت و تخصص بالایی به ویژه در حوزه سخت افزار دارد. ما در این مطلب تلاش داریم که اصول و مبانی این فرایند را به بیانی ساده و قابل درک برای شما مخاطبین گرامی توضیح داده و شما را با مزایا و معایب آن آشنا کنیم. باید ذکر کنیم که متخصصین تعمیر لپ تاپ در نمایندگی اپل، ضمن برخورداری از دانش فنی و تخصص کافی در این زمینه، مراحل اورکلاک کردن لپ تاپ را به صورت کامل و بی نقص انجام می دهند. برای آشنایی با جزئیات این فرایند کاربردی با ما همراه باشید.

اورکلاک کردن لپ تاپ

اورکلاک چیست؟

بد نیست اول بدانید که اصلا اورکلاک چیست و به چه منظور انجام می شود؟ شاید بدانید که پردازنده های لپ تاپ و کامپیوتر به گونه ای طراحی شده اند که در فرکانس مشخصی کار می ‌کنند و ماکسیمم فرکانس کاری آنها نیز محدود به عددی خاص است. وقتی یک پردازنده خارج از فرکانس ویژه خود کار می کند، نیاز به خنک سازی یا اورکلاک دارد. با اورکلاک کردن لپ تاپ، سرعت پردازنده افزایش پیدا می کند و می تواند عملکردهای مورد نظر کاربران را به سرعت بالاتری انجام دهد. افزایش سرعت کلاک پایه و افزایش ضریب کلاک پایه، اصلی ترین روش هایی هستند که برای انجام این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند.

اورکلاک یک فرایند سخت افزاری است اما نرم افزار ها و برنامه های ویژه ای نیز برای این منظور طراحی شده اند که به کاربران کمک می کنند عملیات مورد بحث را راحت تر انجام دهند. overclock  کردن مک بوک باید با در نظر گرفتن نکاتی انجام شود؛ در غیر این صورت ممکن است دمای قطعات افزایش یافته و به این ترتیب، دستگاه دچار آسیب های جدی گردد.

شرایط لازم برای اورکلاک کردن لپ تاپ

همانطور که اشاره شد، اورکلاک کردن لپ تاپ یک فرایند تخصصی است که تنها متخصصین it قادر به انجام صحیح و بی نقص آن می باشند. این کار شرایطی دارد که در صورت مهیا نبودن، کل فرایند را با مشکل مواجه می سازد. اولین و مهم ترین شرط انجام اورکلاک در مک بوک و سایر لپ تاپ ها، اطمینان از استیبل بودن سیستم است؛ با نرم افزارهایی مانند Prime 95 می توان سیستم را زیر تست های استرس برده و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کرد.

از آنجا که عملیات اورکلاک ممکن است دمای قطعات لپ تاپ اپل را افزایش دهد، وجود یک سیستم تهویه و دفع صحیح دما نیز به عنوان یکی دیگر از مهم ترین شرایط انجام این کار در نظر گرفته می شود. در واقع می توان گفت که دما مهم ترین عاملی است که باید در فرایند اورکلاک کنترل گردد. اروکلاکرهای حرفه ای در واحد تعمیرات نمایندگی اپل، از خنک کننده های مایع و نیتروژن مایع برای این منظور استفاده می کنند. توجه داشته باشید که اورکلاک کردن لپ تاپ بدون در نظر گرفتن و مهیا کردن شرایط ذکر شده، نه تنها فایده ای برای مک بوک شما ندارد بلکه قطعات و بخش های مختلف آن را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

باطل شدن گارانتی با اورکلاک

اورکلاک کردن لپ تاپ و پردازنده آن یک امر غیر عادی است؛ یعنی فرایندی نیست که به طور معمول انجام شود و به همین دلیل نیز گارانتی پردازنده را باطل می کند. توضیح اینکه اگر این فرایند به دفعات زیاد انجام شود، دمای کار پردازنده بالا رفته و این قطعه آسیب می بیند. در نتیجه، گارانتی آن باطل شده مشمول خدمات پس از فروش نخواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، هنگام اورکلاک کردن مک بوک خود، به دمای کاری پردازنده در حالتی که بار پردازشی سنگین و کاملی روی تمام هسته‌ های آن است، توجه داشته باشید و این کار را تدریجاً و با حوصله و دقت انجام دهید.

به طور کلی باید گفت که اورکلاک کردن لپ تاپ به دلیل فضای کوچک و خنک‌ کاری ضعیف، در نهایت منجر به افزایش دما و آسیب دیدن سخت افزارها خواهد شد. لذا در صورتی که واقعا نیاز به انجام این فرایند در لپ تاپ apple خود داشتید، حتما از یک متخصص مجرب در حوزه تعمیرات لپ تاپ کمک بگیرید. همکاران ما در نمایندگی مجاز اپل در مرکز سخت افزار ایران، آماده ارائه راهنمایی ها و مشاوره های لازم در این زمینه به شما عزیزان می باشند.

نمایندگی اپل

 حضور کادر فنی مجرب و استفاده از ابزار پیشرفته در نمایندگی اپل ، خدمات این مرکز را به سطح بالایی از کیفیت رسانده و این نمایندگی را در بین سایر مراکز خدماتی در استان البرز متمایز نموده است. بخش های مختلف نمایندگی رسمی اپل، خدمات مربوط به فروش و تعمیر انواع مدل های آیفون، آی مک، آی پد، مک بوک و … را به کاربران ارائه می دهند. برای خرید هریک از محصولات این کمپانی می توانید به نمایندگی اپل در کرج، تهران یا مشهد مراجعه نموده و از خدمات متنوع این مرکز در زمینه ی فروش و خدمات پس از فروش بهره مند شوید. همچنین خدمات تعمیری نمایندگی apple نیز در سطح بالایی از کیفیت قرار داشته و می توانید از صحت و دقت بالای آنها اطمینان داشته باشید.

امتیاز شما به این نوشته