شعبه مرکزی

تهران - ستارخان

ارسال ایمیل

info@hardwarecenter.ir

اشتراک گذاری

سیر تحول مک بوک پرو

سیر تحول مک بوک پرو داستانی جالب و شاید کمی باورنکردنی باشد؛ اینکه کمپانی اپل یکی از ابر قدرت های تولید کننده مک بوک و سیستم های رایانه ای است، بر هیچ کسی پوشیده نیست. اپل امروزه در حالی از این انواع مک بوک ها رایانه های قابل حمل خود پرده برداری می کند که تا حدود 27 سال پیش اولین مدل از این رایانه ها را با حدود وزن  ۷.۲ کیلوگرم تولید کرده بود. نام این دستگاه Macintosh Portable بوده که به عنوان نخستین کامپیوتر قابل حمل اپل ثبت شده است. اگر سیر تحول رایانه های رومیزی اپل را خلاصه کنیم، باید بگوییم که مک بوک های امروزی در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۶ و با هدف جایگزینی کامل کامپیوترهای سری پاوربوک معرفی شدند.

سفری در سیر تحول مک بوک پرو

بد نیست بدانید که نخستین نسل مک‌بوک پرو، پس از آی‌مک دومین مدل از کامپیوترهای اپل محسوب می‌شد که به‌جای پردازنده‌های PowerPC از پردازنده‌های سری Core اینتل استفاده می‌کرد. رابط برق مغناطیسی مگ‌سیف و وب‌کم آی‌سایت از جمله‌ مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول به‌شمار می‌رفت. با نگاهی به سیر تحول مک بوک پرو متوجه می شویم که در اکتبر سال 2008 بود که کمپانی اپل نسل دوم مک‌بوک و مک‌بوک پرو را با بدنه‌ یکپارچه‌ آلومینیومی، لبه‌های تراش‌خورده و ترک‌پد بدون کلید طراحی، تولید و وارد بازار های جهانی کرد. همین لپ تاپ ها بودند که زمینه را برای تولّد محصولات دیگر کمپانی اپل از جمله مک‌بوک ایر و نسل‌های بعدی مک‌بوک پرو و آی‌مک فراهم کرد.

ورود نسل سوم لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو به عرصه جهانی

در جریان رویداد توسعه‌دهندگان WWDC 2012 نسل سوم مک بوک های پرو معرفی شدند. باریک تر شدن و سبک تر شدن این مدل از لپ تاپ های اپل کاملا مشهود و محسوس بود و خبری از پورت‌هایی مانند اترنت و درایو نوری نبود. در بررسی سیر تحول مک بوک پرو متوجه می شویم که کمپانی اپل نسل سوم مک‌بوک پرو را به نمایشگر رتینا با رزولوشن فوق‌العاده‌ی ۱۸۰۰×۲۸۸۰ پیکسل مجهز کرده بود و تولید این مدل از مک بوک ها را تا سال 2015 ادامه داد. در این سال ها تغییرات ظاهری چندانی در این محصولات دیده نشد و تنها از لحاظ سخت افزاری با هم تفاوت داشتند.

سال 2016

در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۶ در در جریان رویداد همیشگی اپل نسل چهارم لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو رونمایی شد. این مدل از مک بوک ها در دو مدل ۱۳ اینچی و یک مدل ۱۵ اینچی روانه‌ بازار شدند. بدنه‌ و حاشیه‌های نمایشگر باریک‌تری داشتند و ترک‌پد آنها بسیار بزرگ‌تر از قبل شده بود. با نگاهی به سیر تحول مک بوک پرو متوجه می شویم که مهم‌ترین تغییر نسل چهارم مک‌بوک‌پروها نسبت به نسل پیشین، جایگزینی کلیدهای ردیف Function با یک نوار باریک اولد موسوم به تاچ‌بار بود که به ادعای اپل قرار بوده که این نوار لمسی چگونگی استفاده از لپ تاپ را متحول سازد.

این مدل از مک بوک ها در رنگ بسیار زیبای خاکستری تولید شدند. کمپانی اپل پس از گذشت حدود ۷ ماه از زمان عرضه‌ نسل چهارم لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو، در جریان رویداد توسعه‌دهندگان WWDC 2017 که در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ برگزار شد، این محصولات را با ارتقاء پردازنده‌‌ آنها به نسل هفتم پردازنده‌های Core i اینتل موسوم به کبی‌ لیک، حافظه‌های  SSD سریع‌تر و واحد پردازش گرافیکی بهبودیافته، به‌روزرسانی کرد، زیرا در پایان سال ۲۰۱۶ تراشه‌های کبی‌ لیک برای بازطراحی مک‌بوک‌پروهای اپل آماده نبودند.

مک بوک پرو 2017

در سیر تحول مک بوک پرو می رسیم به مک بوک پرو 2017؛  مک بوک پرو2017 مدل 13 اینچی نسخه‌‌ ارتقاءیافته از لپ‌تاپ فوق‌العاده‌ اپل در سال 2016 است که با و بدون تاچ‌بار تولید شده اند. در حالی که در مک بوک های 2016 از پردازنده‌های نسل هفتمی کبی‌ لیک استفاده شده بود، در مک بوک پرو2017 از پردازنده‌‌های اسکای‌لیک استفاده شد. نمونه‌ مجهز به تاچ‌بار از تراشه‌ قدرتمند ۲۸ واتی، دو پورت تاندربولت بیشتر و باتری نسبتا کوچک‌تری بهره می‌برد؛ با تولید این محصول، تولید نسخه‌ ۲۰۱۵ مک‌بوک پرو ۱۳ را نیز متوقف شد.

مک بوک پرو 2018

مک بوک پرو2018 به لحاظ طراحی ورژن 13 اینچ با نسل قبلش یعنی نسخه 13 اینچی مک بوک پرو 2017 تفاوت چندانی ندارد و از همان ساختار آلومینیومی باریک 14.9 میلیمتری با وزن 1.37 کیلیوگرمی بهره می برد. مک بوک پرو ورژن 13 اینچ در سال 2018 تنها در مدل با تاچ بار بروز رسانی شده و مدل بدون تاچ بار از همان سخت افزار قبلی بهره برده است. لذا تاچ بار نیز به طور پیش فرض در طراحی نسخه 13 اینچی این لپ تاپ در سال 2018 جای گرفته است.

مک بوک پرو 2019

مک بوک پرو 13 اینچ 2019 که از پردازنده‌های چهار هسته‌ای نسل هشتم شرکت اینتل برخوردار است که سرعتی دو برابر به نسبت ورژن قبلی مک بوک پروهای 13 اینچی را داراست. مک بوک پرو 2019 13 اینچ همچنین مجهز به تاچ بار، سیستم احراز هویت Touch Id، سیستم بهبود نمایشگر True Tone و تراشه امنیتی T2 است.

قیمت این مک بوک‌ها بسته به نوع پردازنده، حافظه اجرایی رم و ذخیره سازی SSD متغیر است ورژن پایه این محصول دارای پردازنده نسل هشتم اینتل Core i5 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز 4 هسته‌ای، رم 8 گیگابایت و ذخیره سازی 128 گیگابایت SSD به همراه کارت گرافیکی Intel Iris Plus Graphics 645 هستند.

نمایندگی رسمی اپل

نمایندگی رسمی اپل یکی از درگاه های امن و مطمئنی است که به کمک آن می توانید بهترین و با کیفیت ترین خدمات را  در بخش فروش، پس از فروش و تعمیرات اپل در اختیار بگیرید. این نمایندگی در یک دپارتمان تخصصی به کمک مرکز سخت افزار ایران راه اندازی شده است که انبوهی از بهترین و با کیفیت ترین خدمات را برای کاربران در بخش های جداگانه در نظر گرفته است. اگر قصد تهیه هر یک از محصولات اپل را دارید می توانید از طریق این نمایندگی وارد عمل شوید. یا اگر هر یک از این محصولاتِ شما به هر دلیلی دچار ایراد یا اختلالی شده است می توانید با مراجعه به دپارتمان تخصصی اپل و تعمیرگاه مربوطه سرویسی با کیفیت و مفید دریافت کنید.

در این نمایندگی رعایت اصل مشتری مداری در راس همه امور قرار دارد. همه کارکنان و پرسنل نمایندگی رسمی اپل همواره تلاش می کنند تا با ارائه بهترین و مناسب ترین خدمات رضایت کاربران را جلب کنند و هر سطحی از نیاز را برطرف سازند. در نمایندگی تعمیرات اپل ضمن بهره مندی از خدمات پس از فروش اصل و شرکتی، می توانید از امکانات و خدمات تکمیلی این نمایندگی نیز بهره مند شوید و با توجه به نوع نیاز خود تسهیلات مربوطه را دریافت کنید. تمامی سرویس ها و خدمات همراه با ضمانت نامه رسمی و کتبی  است. برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

اخبار، اطلاعات، مقالات و سوالات متداول کاربران درباره کمپانی اپل و محصولات مربوط به آن را در سایر قسمت های سایت دنبال کنید

امتیاز شما به این نوشته