شعبه مرکزی

تهران - ستارخان

ارسال ایمیل

info@hardwarecenter.ir

اشتراک گذاری

ترفندهای عیب یابی پنل تلویزیون

همه ی بخش ها و قطعات تلویزیون مهم هستن ولی پنل، یکی از مهم ترین و حساس ترین قطعات این دستگاهه. ساختار پنل جوریه که در مقابل ضربه و عوامل محیطی خیلی حساسه و به راحتی آسیب میبینه. یه نکته ای که راجع به این قطعه وجود داره، قیمت بالای اون هست. به طوری که تکنسین های تعمیر تلویزیون میگن پنل، به تنهایی 90 درصد قیمت تلویزیون رو به دوش میکشه. خب طبیعیه که در چنین شرایطی، بهتره تا حد امکان از خرابی اون جلوگیری کنین و اگه مشکلی داشت، خیلی زود اقدام به ترمیمش کنین تا براتون دردسرساز نشه.

آشنایی با علائم و نشانه های خرابی پنل میتونه خیلی تو این مساله بهتون کمک کنه. در ادامه این مطلب، شما دوستای عزیز رو با ترفندهایی آشنا می کنیم که عیب یابی پنل تلویزیون رو براتون راحت تر میکنن و بهتون کمک میکنن که ایرادهای این قطعه رو در زمان مناسب تشخیص بدین. اگه موفق به رفع مشکل پنل نشدین، میتونین راهنمایی ها و کمک های تخصصی تر رو از تکنسین های مجرب نمایندگی تعمیرات تلویزیون دریافت کنین.

عیب یابی پنل تلویزیون

نشانه های خرابی  پنل تلویزیون

خوشبختانه طراحی پنل جوریه که علائم و نشانه های ویژه ای برای خرابیش وجود داره. یعنی اگه این علائم رو بشناسین، میتونین خیلی زود مشکل پنل رو تشخیص بدین و برای تعمیر این قطعه اقدام مناسبی انجام بدین. یکی از علائم هشدار دهنده در هنگام خرابی پنل تلویزیون، نمایش خطوط عمودی در تصویر هست.

همچنین، تاریکی و کم‌ نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر، به‌ هم‌ ریختگی رنگها، عدم نمایش تصاویر، کند شدن تصویر تلویزیون و روشن شدن چراغ چشمک زن هم جزء علائمی هستن که خرابی پنل رو به شما اعلام میکنن. در صورت مشاهده ی هر کدوم از این مشکلات در تلویزیون تون، مساله رو جدی بگیرین و هرچه سریع تر، برای بررسی و تعمیر تخصصی این دستگاه اقدام کنین. عیب یابی پنل تلویزیون کار سختی نیست و با توجه به علائمی که ذکر کردیم، میشه به راحتی ایراد رو تشخیص داد.

موارد عیب یابی پنل تلویزیون

عیب یابی پنل تلویزیون lg ، مستلزم شناخت کامل مشکلات این قطعه هست. یعنی شما باید به صورت کامل، ایرادهای پنل و علائم اونا رو بشناسین تا بتونین قطعه ی مورد بحث رو در کم ترین زمان عیب یابی کنین. به عنوان بخشی از مهم ترین موارد عیب یابی پنل ، میشه به موارد زیر اشاره کرد:

عملکرد ناقص پیکسل ها

یکی از مشکلات پنل تلویزیون خرابی پیکسل ها هست. وقتی پیکسل ها درست کار نکنن، اطلاعاتی که باید توسط فلت های پنل پردازش بشن، به دلایل مختلف قطع میشن و پیکسل‌های اون خط تصویری، درست کار نمیکنن.

نتیجه ی این فرایند اینه که خطوط رنگی یا سیاه شدن تصاویر تلویزیون  مشاهده میشه. مواردی مثل: قطع شدن اتصال فلت در مقطع اتصال به پنل، قطع شدن خروجی آی سی پردازشگر که روی فلت قرار داره و قطع شدن گرافیت اتصال روی شیشه پنل، اصلی ترین دلایل ایجاد چنین حالتی هستن.

ایرادهای بک لایت

یکی دیگه از موارد عیب یابی پنل تلویزیون، خرابی و ایرادهای بک لایته. بک لایت، یکی از قطعات تلویزیونه که در پنل قرار داره و بر نحوه ی عملکرد این قطعه تاثیر بسیاری داره. اگه در نحوه ی برخورد TFT ها به صفحه ‌نمایش مشکلی به وجود بیاد، بک لایت دچار اختلال میشه و به تبع اون، پنل هم معیوب میشه. اگه دیدین بخشی از تصویر تلویزیون یا کل تصویر تیره شده، احتمالا مشکل از بک لایت هست.

خرابی Liquid

یه مورد دیگه که واسه عیب یابی پنل تلویزیون های  بهش توجه میشه، خرابی Liquid هست. لیکوئید، ابتدایی ترین لایه ی پنله که مستقیما با رنگ تصاویر در ارتباط هست. به هم ریختگی رنگ‌ها، اضافه شدن غیرعادی یک رنگ در تمام و یا قسمتی از تصویر و یا وجود هاله ای غیرعادی از یک یا چند عدد، اصلی ترین مشکلات ناشی از خرابی Liquid هستن که باید در اسرع وقت برطرف بشن. کارشناس های نمایندگی تعمیرات تلویزیون  معتقدن که اگه لیکوئید به موقع تعمیر یا تعویض نشه، میتونه آسیب های جدی تری به پنل وارد کنه.

پیکسل‌ سوختگی

از جمله مهم ترین مشکلات پنل تلویزیون ، باید به پیکسل سوختگی اشاره کنیم. هر پیکسل، از 3 عدد زیر پیکسل برای ایجاد رنگ تشکیل شده. این پیکسل‌ها به ‌صورت گروهی و توسط تعدادی ترانزیستور کنترل میشن و در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش‌های ذکرشده، پیکسل به حالت خاموش در میاد که اصطلاحا بهش “پیکسل سوختگی” میگن. عملکرد پنل تحت تاثیر پنل سوختگی قرار میگیره و به شدت مختل میشه.

آب خوردگی پنل

اما یکی از مهم ترین و جدی ترین موارد عیب یابی پنل تلویزیون ، آب خوردگی این قطعه هست. وقتی شما مایعات پاک ‌کننده ای مثل شیشه شوی رو از فاصله بسیارکم بین قاب و صفحه‌ نمایش تلویزیون استفاده میکنین، مایع از قسمت پایین پنل وارد دستگاه میشه و به دلیل قرار گرفتن فلت های منتقل‌ کننده اطلاعات تصویر در زیر پنل، باعث اتصال پین‌ های مختلف این فلت ها به هم میشه.

این حالت، تحن عنوان آبخوردگی پنل شناخته میشه. رسیدن مایعات رسانا به فلت های انتقال تصویر باعث ایجاد جرقه، سولفاته مدار و سوختگی فیزیکی این مدارات ظریف و حساس میشه. در نتیجه؛ پنل معیوب میشه و خطوط رنگی عمودی و نوارهای سفید و مشکی روی تصویر میبینین.

رفع مشکلات پنل تلویزیون

به نظر شما چطوری میشه مشکلات پنل رو برطرف کرد؟ خب باید بدونین که به خاطر ظرافت و حساسیت بالای قطعه ی مورد بحث، در اغلب موارد امکان تعمیر این قطعه وجود نداره. ممکنه در حین بررسی و تعمیر، این قطعه به شدت آسیب ببینه و قطعات جانبی رو هم دچار مشکل کنه. تعویض پنل هم به خاطر قیمت بالای این قطعه، معمولا انجام نمیشه و به صرفه تره که در صورت خرابی پنل، کلا به فکر خرید یه تلویزیون جدید باشین.

نمایندگی ال جی در کرج

نمایندگی ال جی در کرج ، جزء تخصصی ترین مراکز در استان البرز هست که فروش و تعمیر انواع تولیدات این کمپانی رو انجام میده. این مرکز با برخورداری از کادری مجرب، متعهد و حرفه ای، تلاش میکنه کاربران رو از طی مسافت تا تهران معاف کنه. فروش انواع لوازم خانگی، تلویزیون، لپ تاپ، موبایل، تبلت، مانیتور، پروژکتور، دوربین و … lg در این نمایندگی و به صورت قانونی و اورجینال انجام میشه.

همچنین کاربران محترم این محصولات میتونن تخصصی ترین خدمات تعمیری رو از تکنسین های مجرب در بخش تعمیرات نمایندگی مجاز ال جی مرکز سخت افزار ایران دریافت کنن. همکاران ما تلاش خودشون رو میکنن تا با عمل به اصول و ارکان مشتری مداری، بستری مناسب برای ارائه نوین ترین راهکارهای فروش و تعمیرات به کاربران محترم در نمایندگی ال جی در کرج فراهم کنن.

امتیاز شما به این نوشته