شعبه مرکزی

تهران - ستارخان

ارسال ایمیل

info@hardwarecenter.ir

اشتراک گذاری

انواع سیستم عامل

[us_separator size=”custom” height=”32px”][us_separator size=”custom” height=”32px”]

سیستم عامل اساسی ترین بخش کامپیوتر، لپ تاپ و سایر دیوایس ها به شمار می رود. در واقع سیستم عامل یا os مهم ترین برنامه کامپیوتر لنوو است که طیف گسترده ای از امکانات و قابلیت های مختلف را در اختیار کاربران قرار می دهد. انواع سیستم عامل توسط شرکت های مختلف تولید شده و به کاربران عرضه شده است. هریک از این او اس ها ویژگی های خاصی دارند و برای سطح ویژه از نیازها طراحی شده اند. آشنایی با هریک از این سیستم ها می تواند به شما در انتخاب کاربردی ترین نوع کمک بسیاری کند. برای آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های متنوع انواع سیستم عامل ، توجه شما را به ادامه مطلب جلب می نماییم.

انواع سیستم عامل

سیستم عامل چیست؟

قبل از معرفی انواع سیستم عامل ، بهتر است با ماهیت این سیستم آشنا شوید. سیستم عامل یک برنامه جامع، کامل و گستره است که بستر اجرای برنامه ها و نرم افزارهای کاربردی دیگر را برای کاربران فراهم می کند. این سیستم قابلیت های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهد؛ به عنوان مثال، نوع نرم افزاری را که شما می توانيد بر روی سيستم خود نصب نمائيد، مشخص می کند. همچنین هماهنگی های لازم برای اجرای برنامه ها را در سیستم انجام می دهد. سیستم عامل به شما این اطمینان را می دهد که عناصر سخت افزاری مثل کیبورد، چاپگر و هارد ديسک، عملکرد درست و بدون خطا دارند. ايجاد شرايط و امکانات لازم به منظور اجرای صحيح برنامه های کامپيوتری نظير واژه پردازها، برنامه های سرويس گيرنده پست الکترونيکی، مرورگرهای وب در صورتی که برنامه ها نيازمند استفاده از منابع سيستم نظير چاپگر و يا هارد ديسک باشند نیز از جمله وظایف و قابلیت های انواع سیستم عامل به شمار می رود.

معرفی انواع سیستم عامل

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، انواع سیستم عامل با توجه به نیازهای کاربران طراحی و ارائه شده است. مهم ترین انواع این سیستم عبارتند از:

یونیکس

یکی از انواع سیستم عامل، یونیکس نام دارد. یونیکس یک سیستم عامل چند کاربره است که در سال ۱۹۶۹ به دست گروهی از کارمندان آزمایشگاه‌ های بل متعلق به شرکت تلفن و تلگراف آمریکا (.AT&T Corp) توسعه پیدا کرد.

گنو/لینوکس

یکی دیگ از از سیستم عامل های کاربردی، گنو لینوکس نام دارد. این os در سال ۱۹۸۳ با هدف ایجاد یک سیستم‌ عامل کامل و آزاد شبه-یونیکس  طراحی شده و پایه گذار اصلی آن، ریچارد استالمن می باشد. جالب است بدانید که گنو یا GNU ، مخفف بازگشتی  «GNU’s Not Unix» است.

ویندوز ویستا

ویندوز ویستا نیز یکی از انواع سیستم عامل ویندوز است که بر روی کامپیوترهای شخصی، رومیزی، Lap tap  و tablet PCهای خانگی و تجاری و مراکز رسانه ‌ای مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

ویندوز 10

آخرین نسخه عرضه شده سیستم عامل اختصاصی مایکروسافت، ویندوز 10 است. این نوع سیستم عامل کاربری بسیار بالایی دارد و به دلیل قابلیت های متنوعش، مورد استفاده بسیاری از کاربران کامپیوتر لنوو قرار گرفته است.

مک او اس

مک اوانس یکی دیگر از انواع سیستم عامل است که دارای رابط کاربری بوده و توسط کمپانی اپل توسعه یافته است. این سیستم‌ عامل که همراه با ارائه اولین مدل مکینتاش عرضه شد، تا قبل از نسخه ۷٫۶ با نام «نرم‌ افزار سیستم» شناخته می‌ شد و از نسخه ۷٫۶ به بعد مک او اس نام گرفت. مک یک سیستم عامل منحصر به فرد است که ویژگی های خاص خود را دارد. کاربران مک بوک به خوبی با این os آشنایی دارند.

ویندور XP

یکی از رایج ترین و معروف ترین انواع سیستم عامل ، ویندوز است. این سیستم عامل اول تحت عنوان ویندوز 98 توسعه یافت و نسخه بعدی آن، با نام ویندوز ایکس پی  به کاربران عرضه شد. این سیستم اسم رمز «ویسلر» (Whistler) را بر خود داشت، چرا که در طول توسعهٔ ویندوز ایکس پی بسیاری از کارکنان مایکروسافت در تفریحگاه ویسلر کانادا مشغول اسکی بودند. ویندوز ایکس پی بر روی هسته ویندوز ان ‌تی و ۲۰۰۰ پایه ‌گذاری شد و جانشین دو ویندوز ۲۰۰۰ و ام ‌یی گردید.

ویندوز ان ‌تی

دیگر نوع سیستم عامل ، ویندوز nt است که مایکروسافت آن را برای برنامه نویسی در سطح بالا توسعه داده است.

ویندوز 7

هفتمین نسل از خانواده ویندوز، ویندوز 7 است. این سیستم عامل یکی از کامل ترین نسخه های ویندوز به شمار می رود و برای استفاده در کامپیوترهای شخصی شامل انواع خانگی و اداری تولید شده‌ است.

ویندوز 8

ویندوز 8 و 8.1 یکی دیگر از انواع سیستم عامل هستند که به صورت ویژه برای استفاده در رایانه‌ های شخصی لنوو و سایر برندها، لپ تاپ ها و تبلت ها تولید شده ‌است.

انواع سیستم عامل موبایل

مواردی که در بخش قبل معرفی کردیم، انواع سیستم عامل هایی بودند که در کامپیوتر و لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرند. اما گوشی های هوشمند و تبلت ها نیز از سیستم عامل های ویژه ای بهره می برند که قابلیت های متنوعی به آنها می دهند. رایج ترین سیستم عامل مورد استفاده در گوشی های هوشمند که موبایل و تبلت های لنوو نیز از آن پشتیبانی می کنند، سیستم عامل اندروید است. گوگل این او اس را برای تلفن‌ های همراه و تبلت‌ ها و بر پایه لینوکس عرضه کرده است. ios یکی دیگر از انواع سیستم عامل موبایل است که به صورت اختصاصی در محصولات اپل به کار برده می شود. ویندوز موبایل، ویندوز فون، سیمبین،UIQ ، بادا، بلک بری و MeeGo نیز از جمله سیستم عامل های طراحی شده برای موبایل به شمار می روند.

نمایندگی لنوو در تهران

نمایندگی لنوو در تهران شامل بخش های فروش و تعمیر کلیه محصولات این کمپانی می باشد. حضور کارشناسان دارای تخصص و تجربه بالا در این مرکز، موجب ارائه خدماتی با سطح کیفی بالا به کاربران شده است. در این نمایندگی، بخش های فروش، تعمیرات و خدمات پس از فروش راه اندازی شده اند. در بخش فروش، تولیدات شرکت Lenovo شامل: انواع لپ تاپ، تبلت، آل این وان، موبایل و … به صورت اورجینال به مشتریان عرضه می گردد. همچنین در بخش خدمات پس از فروش نمایندگی لنوو در تهران، مشاوره های بعد از فروش و گارانتی محصولات ارائه می گردد. تعمیرات لنوو نیز در سطحی حرفه ای و تخصصی در این نمایندگی انجام می شود و کاربران می توانند از این خدمات نیز بهره مند گردند.

[us_carousel items_layout=”blog_side_image” carousel_dots=”1″ carousel_autoplay=”1″ taxonomy_category=”%d8%a7%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1,%d8%b3%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%aa%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%84,%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa”]
3/5(1 امتیاز)