شعبه مرکزی

تهران - ستارخان

ارسال ایمیل

info@hardwarecenter.ir

اشتراک گذاری

خرابی پنل تلویزیون

سال ها است که دستگاه تلویزیون سلطه و سیطره خود را در تصویر جهان امروز تحقق بخشیده است، به گونه‌ای که امروزه تقریباً غیرممکن است خانه‌ و یا سازمانی بدون تلویزیون باشد یا کسی بخشی از وقت روزانه خود را به آن اختصاص ندهد. احتمالاً برای هر یک از ما پیش آمده که با مراجعه به بانک‌ها یا دیگر سازمان‌ها و طولانی گشتن روندهای اداری، ناچار شویم بخشی از زمان خود را در سالن انتظار و با نگاه کردن به تلویزیون سپری کنیم. شاید خود ما جزو آندسته از افرادی هستیم که اوقات بیکاری‌شان را در محل کار (مثلاً در بویتک‌ها و مغازه‌ها) با نگاه کردن به تلویزیون می‌گذرانند. در هر حال دستگاه‌های تلویزیون امروزه در هر خانه و مکانی وجود دارند و میزان استفاده از آن‌ها بسیار بالاست.

 بدیهی است که دستگاه تلویزیون نیز همانند بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، ممکن است در اثر استفاده مداوم یا به سبب اختلال در سیستم برق و منبع تغذیه یا بنابر هر دلیل دیگری، دچار اختلال و افت عملکرد گردد. از آنجا که مهم ترین بخش تلویزیون، پنل آن است در این مقاله بر آنیم تا برخی از رایج‌ترین علل و نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون را شرح دهیم. آشنایی با علل و نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون سبب می‌گردد تا در صورت مشاهده هر یک از آنها واکنش مناسبی از سوی کاربر نشان داده شود و در صورت امکان اشکال پیش آمده رفع گردد.

خرابی پنل تلویزیون

علل و نشانه های خرابی پنل تلویزیون

نمایش خطوط عمودی بر روی پنل تلویزیون

یکی از نشانه های خرابی پنل تلویزیون، نمایش خطوط عمودی بر روی پنل است. این اشکال به علل مختلفی از جمله ضربه خوردگی پنل، وجود مشکل در برد تیکان و یا خرابی فلت‌های ارتباط دهنده اتفاق می‌افتد. در صورتی که خط ایجاد شده از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین نقطه پنل کشیده شده باشد، احتمالاً خرابی پیش آمده به دلیل وجود اشکال در برد تیکان و فلت‌های ارتباطی اتفاق افتاده است. اما در صورتی که خط ایجاد شده در پنل تلویزیون تمام صفحه را در بر نگرفته باشد، مشکل پیش آمده به دلیل نوع ساختار پنل‌ها LED و LCD، احتمالاً قابل تعمیر نباشد و باید کل پنل تعویض شود.

اضافه شدن رنگ غیرعادی به پنل

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون اضافه شده رنگ غیرعادی به پنل است. در صورت وجود و بروز چنین مشکلی احتمالاً نیاز است تا کل پنل تلویزیون تعویض شود زیرا تعمیر چنین اشکالی ممکن نیست. عموماً بروز چنین اشکالی به دلیل وجود خرابی در لیکوئید (Liquid) پنل است. هزینه تعمیر این مورد به دلیل نیاز به تعویض پنل می‌تواند بین ۸۰ الی ۹۰ درصد قیمت کل دستگاه باشد.

این مقاله کاربردی را از دست ندهید: دلیل سیاه شدن تصویر تلویزوین چیست؟

وجود نقطه‌ای سفید در پنل

مشاهده نقطه‌ای سفید در پنل یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون است. این اشکال همانی است که کارشناسان از آن با نام پیکسل سوختگی تلویزیون یاد می‌کنند. در صورت سوختگی پیکسل تلویزیون، اجزای مرتبط با هم، برای اینکه پیکسل به نقطه‌ای تبدیل شود که رنگی باشد و در ایجاد تصویر کمک کند، درست عمل نمی‌کنند. از همین رو یک یا چند مورد از پیکسل‌های پنل روشن می‌ماند و حالت نقطه سفید به خود می‌گیرد. تعمیر این مورد از مشکلات پنل تلویزیون معمولاً مقدور نیست و نیاز به تعویض کامل پنل تلویزیون دارد که بسیار پرهزینه است.

دوتایی شدن تصویر تلویزیون

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون دوتایی شدن تصویر به نمایش درآمده است. البته این احتمالپ وجود دارد که اشکال پیش آمده نه به دلیل خرابی پنل، بلکه به دلیل خرابی برد تیکان باشد. از همین رو توصیه می‌شود نوع اشکال پیش آمده در دستگاه توسط یکی از کارشناسان تعمیر تلویزیون تشخیص داده شود.

آبخوردگی پنل تلویزیون

متأسفانه در صورت بالا بودن میزان آبخوردگی، امکان تعمیر آبخوردگی تلویزیون وجود ندارد. ضمن آنکه، در غالب موارد به دلیل بی‌توجهی کاربران، و عدم مراجعه زودهنگام به تعمیرگاه، تعمیر پنل آبخورده تلویزیون، تنها با تعویض آن امکان امکان‌پذیر می‌گردد. (تعویض پنل تلویزیون نیز هزینه بالایی می‌طلبد –چیزی حدود 70 درصد از هزینه خرید یک تلویزیون- از همین رو غالب کاربران، خرید یک تلویزیون نو را به تعمیر آب خوردگی پنل تلویزیون ترجیح می‌دهند). نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون در صورت آبخوردگی دستگاه عبارتند از: وجود خط روی تصویر، تیره شدن قسمتی از تصویر و یا دو تکه شدن تصویر) اشاره کرد، دلیل به وجود آمدن چنین مشکلاتی ایجاد یک اتصال کوتاه و یا هر نوع اتصالی در برد TCON و یا فلت‌های ارتباط‌دهنده است.

خاموشی پنل تلویزیون

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون خاموش شدن پنل است. وجود چنین مشکلی در دستگاه بیشتر مربوط به برد پاور تلویزیون و خرابی آی‌سی‌های سازنده ولتاژ برد پاور می‌باشد. جهت تعمیر پنل تلویزیون که دچار چنین اشکالی شده است، می‌بایست قطعات فرسوده‌ای که سبب خرابی شده‌اند را تعویض کرد. در صورت سالم بودن برد پاور، این احتمال می‌رود که خرابی از برد مین تلویزیون باشد که به علت نوسان برق به وجود آمده است. خرابی دستگاه های دیگر مانند ریسور نیز باعث سوختگی برد مین می شود که دراینصورت می‌بایست حتماً دستگاهای دیگر برای جلوگیری از خرابی مجدد تست شوند.

تعمیرات تخصصی تلویزیون

تعمیر خرابی پنل تلویزیون

بروز خرابی در پنل‌های تلویزیون ممکن است به دلایل متعددی روی دهد؛ که البته در این میان، برخی علل رایج‌تر و شایع‌تر هستند. جهت تشخیص صحیح این مسئله که اشکال پیش آمده به چه دلیل اتفاق افتاده است نیاز است تا توجه دقیقی به نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون شود. برهی از شایع‌ترین خرابی‌های پیش آمده در صفحه نمایش تلویزیون‌ها که تعمیر پنل تلویزیون را ضروری می سازد عبارتند از: 

  • شکستگی پنل تلویزیون
  • آبخوردگی پنل تلویزیون
  • سولفاته شدن و سوختگی فیزیکی فلت پنل تلویزیون
  • سیاه شدن و دوتا شدن تصویر تلویزیون
  • کند شدن تصویر تلویزیون

خرابی پنل تلویزیون به هر دلیل که اتفاق بیفتد، بهترین اقدام جهت رفع آن، مراجعه به تعمیرگاه های مجاز و استاندارد تعمیر تلویزیون است. در غیر اینصورت این احتمال وجود دارد که نه تنها اشکالات و نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون رفع نشود، بلکه با وجود صرف هزینه بسیار، در نهایت، شاهد بروز اشکالاتی دوچندان در تلویزیون باشیم. نکته دیگر آنکه، غالب اشکالات پیش آمده در پنل های تلویزیون – جز در مواردی خاص نظیر شکستگی و …- قابل تعمیر هستند و اصلاح آنها هزینه‌ای چندانی به صاحب دستگاه تحمیل نمی کند. البته تجربه تعمیرکار، طی صحیح فرآیند عیب یابی پنل تلویزیون و استفاده از تجهیزات تخصصی این کار، در نتیجه نهایی تعمیر پنل تلویزیون بسیار موثر خواهد بود.

تعمیرات تخصصی تلویزیون

خدمات ارائه شده توسط کارشناسان نمایندگی تعمیر تلویزیون منحصر به سرویس و نوع خاصی از تلویزیون نیست و کلیه خدمات مرتبط با این دستگاه را شامل می‌گردد. تعمیر تخصصی گیرنده دیجیتال، تعمیر تخصصی پنل LCD – LED (بویژه پنل‌های آب خورده)، تعمیر تخصصی سینما خانواده، تعمیر تخصصی تلویزیون های PLASMA – LCD – LED – 3D – 4K، نصب و ارائه سرویس  USB روی تمام سیستم های صوتی و آمپلی فایرها، تعمیر DVD HI FI COMPONENT SYSTEM، حمل و نقل دستگاه های معیوب شما به تعمیرگاه و بالعکس، تامین قطعات اورجینال تلویزیون‌های و … برخی دیگر از خدمات ارائه شده توسط کارشناسان نمایندگی تلویزیون است. برخی از رایج ترین تعمیرات این دستگاه ها که در مرکز تخصصی تعمیر تلویزیون رفع میگردند عبارت است از:

  • تعمیر خاموش شدن ناگهانی تلویزیون
  • رفع نشانه‌های خرابی پنل تلویزیون
  • رفع مشکل وجود هاله سیاه در تصویر تلویزیون
  • تعمیر مشکل دوتایی شدن تصویر تلویزیون
  • رفع مشکل روشن شدن تلویزیون و قطع شدن تصویر
  • رفع مشکل تصویر نداشتن تلویزیون (علی‌رغم وجود صدا)

اخبار، اطلاعات، مقالات و سوالات متداول کاربران و محصولات مربوط به آن را در سایر قسمت های سایت دنبال کنید

امتیاز شما به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *